|
Wszystko,wszędzie,zawsze. Forum o Transporcie Publicznym |
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pycio
Początkujący
Dołączył: 19 Wrz 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/8 Skąd: Piekary Śląskie
|
Wysłany: 20/09/2009 10:46 Temat postu: Autobusowy przegląd taborowy |
|
|
wpk.katowice.pl napisał: | Park taborowy przewoźników autobusowych nieustannie się zmienia. Przedstawiamy przegląd nowości i zmian w ostatnich miesiącach.
Każdy tego typu artykuł rozpoczynamy od stwierdzenia, że napływ kolejnych ikarusów i jelczy M11 do GOP-u chyba nigdy się nie zakończy. I znów mamy potwierdzenie tej tezy, na liniach MZKP pojawiły się dwa kolejne jelcze M11 wyprodukowane w 1989 r. - w firmie Ampex (autobus sprowadzony od prywatnego przewoźnika Motyl z Lublina) oraz u Eugeniusza Nylca (ten egzemplarz pochodzi z Rokietnicy pod Poznaniem, ale wcześniej - do 2003 roku, jeździł w WPK Katowice i PKM Bytom). Nylec jednocześnie sprzedał jednego ze swoich jelczy M11 (zakupionego w 2005 roku z PKM Tychy) do Leszka Sochy, który zamierza go wyremontować i eksploatować dalej.
Opis autobusów wysokopodłogowych należy uzupełnić o heuliezy GX107, które w liczbie dwóch sztuk pojawiły się w Ampeksie. Tymczasem PKM Sosnowiec kontynuuje przeprowadzanie napraw głównych jelczy 120M z 1997 roku. W tym roku we własnych warsztatach przeprowadzono remonty czterech autobusów.
PKM Gliwice natomiast wypożyczył po raz kolejny trzy ikarusy 260. Po Katowicach kolejnym przedsiębiorstwem, które w ten sposób potrzebuje ratować swoją sytuację taborową jest MPK Częstochowa. Z początkiem września pojazdy o numerach 3932, 4116 i 4118 trafiły do tamtejszej zajezdni, gdzie zostały przygotowane do kursowania na liniach (m.in. wyposażone w kasowniki do kart elektronicznych). Pojeżdżą do czasu realizacji dostawy 14 fabrycznie nowych mercedesów.
Firma Irex z Sosnowca sprowadziła tymczasem cztery jelcze M121M z MPK Wrocław. Autobusy zdeponowano w zajezdni w Gołonogu, jednak raczej nie należy spodziewać się ich wyjazdu na linie - są wykorzystywane w charakterze "dawców części" do innych jelczy.
Meteor natomiast, po zmianach właścicielskich, zrezygnował z wprowadzenia do eksploatacji dwóch pozostałych (jeszcze nie uruchomionych) scanii CN113CLL. Autobusy, które miały dostać docelowe numery 841 i 848 posłużą tylko jako dawcy części.
Część przedsiębiorstw kasuje jednak starsze modele autobusów, zdarzają się również pożary. W kwietniu spłonęły dwa jelcze 120M - jeden z Ampeksu (ex MPK Kraków), a drugi z PKM Czechowice-Dziedzice. Jelcza 120MM/1 (nr 088) skasował również PKM Katowice, do kompletu z jelczem M11 2066. Mniejszy pożar dotknął też Jelcza M125M nr 30 z PKM Gliwice.
Ikarusy 280 trafiły do kasacji m.in. w PKM Sosnowiec i PKM Świerklaniec, a także w PKM Tychy, który tym samym zakończył całkowicie eksploatację kultowych węgierskich przegubowców. Świerklaniecki ikarus 260 nr 1452 swój żywot zakończył na Stadionie Śląskim pod kołami Monster Trucks.
W regionie zagościło kilka autobusów, które zakupione zostały jako fabrycznie nowe:
- drugi już Bogdan A601.10 w Elbudzie Jaworzno (nr 29),
- mercedes O345C w Ireksie/Meteorze (nr 667),
- BMC MidiLux C w Ireksie/Meteorze (nr 668),
- sześć solarisów Urbino 15 w PKM Sosnowiec (nr 400-405),
- solaris Urbino 12 w Rudpol-opa Ruda Śląska (nr 07) oraz wypożyczony z Warbusa MAZ 203.067 (z 2008 roku, nr 06),
- solbus SL11 w Transgórze Mysłowice O/Trzebinia (nr 22).
Nieustannie napływa do nas rzeka używanych autobusów, wśród których prym wiedzie nieustannie MAN z modelem NL202 i pochodnymi. Naliczyliśmy kolejne 23 takie pojazdy. Pochodzą z różnych źródeł, głównie z Veolii Bordeaux we Francji (takie autobusy trafiły do Ireksu/Meteora, Kłosoka, Polaka i V-Busa). Pawelec sprowadził autobusy z MPK Kielce, które wcześniej kursowały w Essen, a wśród pozostałych miast znaleźć możemy Magdeburg i Hagen (PKM Czechowice-Dziedzice), Siegen (Rzemyk) i Aachen (Transkom).
W wersji przegubowej (NG272 i NG312) w regionie pojawiło się osiem autobusów, nie wszystkie jednak weszły już do eksploatacji. Tu wśród źródeł ich nabycia znajdujemy bydgoski oddział Mobilisa oraz Monachium (stamtąd ściągnął autobusy Irex/Meteor), Mülheim an der Ruhr (PKM Jastrzębie-Zdrój) oraz niewyczerpane źródło, czyli Berlin (stamtąd trzy przegubowce trafiły do PKM Jaworzno).
Zgodnie z przewidywaniami, kolejne solarisy Urbino 15 wycofane z eksploatacji przez Veolię Warszawa (po wygaśnięciu umowy na obsługę linii, nie ze względów technicznych) trafią do GOP-u przez różnych pośredników. Irex (2), Transgór Mysłowice (2) i Omnitech (1) - to kolejni szczęśliwi nabywcy tych mocno wyeksploatowanych autobusów.
Tradycyjnie, oprócz MAN-ów i solarisów, przewoźnicy zaopatrują się też w używane modele innych producentów:
- mercedesy: O405N (Kłosok i PKM Świerklaniec) i O405G (V-Bus),
- neoplany: N4010NF (PKM Olkusz) i N4016 (Transkom Piekary Śl.),
- volvo: B10L-60 Säffle 5000 i B10BLE-60 Aabenraa (Transgór Mysłowice) oraz B10LA (Transkom Piekary Śl.).
W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na uruchomienie przez PKM Świerklaniec Neoplana N4421 nr 0902 - autobus ten był zakupiony po wypadku, jednak został solidnie wyremontowany, pomalowany w nowe barwy firmowe i wyposażony w nowe wyświetlacze.
Zmiany właścicielskie w spółkach Meteor i Omnitech spowodowały, że tworzą one nieformalne holdingi z firmami swoich właścicieli. Udziały w Meteorze posiada Ireneusz Kozieł, czyli Irex, a udziały w Omnitechu nabył Andrzej Kłosok, czyli PPUH Kłosok. W praktyce oznacza to wspólną gospodarkę taborem i eksploatację pojazdów, co przekłada się na kursowanie autobusów Ireksu i Kłosoka na liniach Meteora i Omnitecha, a także odwrotnie. Niezwykle trudno jest w takiej sytuacji jednoznacznie określić dla celów ewidencyjnych kto jest faktycznym właścicielem pojazdu, szczególnie jeśli część linii obsługiwana jest w ramach konsorcjum, a pojazdy albo nie posiadają oznaczeń (logo firmy) albo jest ono zmieniane. Autobusy Omnitecha przenumerowane zostały na numery kolejne niekolidujące z oryginalną numeracją taboru Kłosoka (od 31 wzwyż), natomiast starsze autobusy Ireksu, a także te nowowprowadzane otrzymują numery z zakresu 6xx z wykorzystaniem dotychczasowej charakterystycznej czcionki używanej przez Meteora (którego autobusy numerowane były w zakresie 8xx).
Przewoźnicy z naszego regionu testowali również sporo różnych autobusów. Elbud, oprócz zakupu niskopodłogowego modelu A601 zdecydował się na testy innego produktu firmy Bogdan - minibusa A092.
Irex/Meteor testuje dwa produkty firmy Iribus - model Crossway 12LE oraz standardowego Citelisa.
W PKM Gliwice pojawiły się solbus SM12 (z silnikiem Cummins i klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej), scania CN280UB oraz volvo 7700.
PKM Tychy badał jak sprawują się autobusy zasilane gazem CNG - jelcz M121 (z silnikiem czeskiej firmy Tedom, po modernizacji w firmie Mielec-Diesel Gaz) oraz solaris Urbino 12.
Wiele miast GOP-u (i nie tylko) zwiedził natomiast solaris Urbino 18 Hybrid. Zielony przegubowiec testowany był w PKM Gliwice (marzec), PKM Sosnowiec (kwiecień), PKM Tychy (kwiecień), a w czerwcu odbywał wizyty pokazowe w Transgórze Rybnik, znów PKM Sosnowiec i znów PKM Tychy (tu uczestniczył w obchodach 50-lecia komunikacji miejskiej). Na koniec ostatecznie postanowił osiedlić się w PKM Sosnowiec. Wg nieoficjalnych informacji został sprzedawany sosnowieckiemu przewoźnikowi w ramach rozliczeń kar umownych za awarie serii sześciu Urbino 15 dostarczonych w tym roku. Trafił do zaj. Zagórze, otrzymał numer 500 i został przemalowany na biało-czerwono. |
Oryginał: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|